Hardlopen met kinderen?

Tips voor het trainen met je kind:

Vanaf een jaar of 3/4 kunnen de meeste kids al een stukje rennen. De key hiervoor is luister altijd naar je kind en jij als ouder bepaald het tempo. Begin als warming up met een paar minuten wandelen en loop ook gezellig stukjes tussendoor!
In deze blog willen we een aantal tips aandragen, zodat je op een leuke manier kunt gaan hardlopen met je kind. Afstanden tot een kilometer of 3 a 5 ( of 10 km voor de al wat oudere kids)  liggen in elk geval wel binnen bereik, al is 30 minuten hardlopen ruim voldoende om een goede basis te leggen voor langere duurlopen op latere leeftijd. Met 30 minuten hardlopen wordt het ook niet te saai, al moet je als ouder zelf aanvoelen wat wel en niet kan.

Als je nu met hardlopen aan de slag zou willen met je kind, dan zijn er een aantal tips erg belangrijk om te onthouden:

1. Je kind is te vergelijken met een absolute beginner die nog nooit aan sport heeft gedaan! Je kind weet niets van de sport: hoe hard moet ik lopen? Hij moet dus leren om rustig te starten.

2. Je bouwt dus rustig op. Je begint eens rustig met stukjes van 1 minuut en daarna wandelen. Dan probeer je eens 2 minuten, dan 3 enz. tot datgene waar je naartoe wilt. Let daarbij telkens op dat het tempo laag ligt. 8 km/u is voor een volwassen startende loper vaak al hard zat. Voor een kind kun je dezelfde snelheid aanhouden, al kun je met een wat groter kind (ouder dan 8 jaar) misschien wel wat sneller. Zolang het kind maar niet buiten adem raakt en comfortabel loopt.

3. Deze lage tempo’s geldt ook voor kinderen die andere sporten doen! Hardlopen is een andere belasting dan wielrennen, voetballen, tennis,… Dus ook al loopt je kind met gemak 15 km/u, zijn lichaam is nog niet gewend aan de specifieke belasting van het hardlopen. Dat moet nog worden opgebouwd. Dus ook voor een sportief (niet hardlopend) kind: de eerste 12 weken minimaal rustig opbouwen.

4. Je kind heeft geen flauw benul van afstanden of tijd. Je moet dus vaak zeggen, nog 2 minuten, nog 1 minuut, aftellen,…. Voor een kind is alles verder dan 100 meter oneindig ver weg en voor een kind voelt 20 seconden aan als 200 seconden. Maak de afstand of tijd visueel voor je kind

5. Kinderen hebben geen benul van snelheid. De eerste 30 seconden moeten ze dus zwaar op de handrem, zodat ze het punt bereiken na 3 minuten dat de ‘steady stade’ komt. Na verloop van tijd leren kinderen om niet te snel te starten bij een duurloop.

6. Niet alleen duurlopen! Variatie in de training is niet alleen leuker, maar brengt ook meer.  Kinderen vinden kinderen sprinttraining erg leuk. Sprinttraining is niet hetzelfde als wat kinderen met tikkertje doen. Bij tikkertje gaat het om het spel en gaan kinderen meestal niet voluit sprinten.

Ter vergelijking voor een kind van 5 jaar. Bij tikkertje speelt ze gewoon mee en zal ze niet snel boven de 12 km/u uitkomen. Bij een echte sprint over 20 meter haalt ze gemakkelijk 18 km/u! De snelheid ligt bij een getraind kind dus veel hoger en dit vergt dus gewenning. Begin echter pas met snelheidstraining op het moment dat je kind al minimaal 12 weken aan hardlopen doet.

7. Varieer ook met ondergrond. Kinderen vinden kleine bospaadjes en heuveltjes spannend. En dit terrein is ook ideaal om coördinatie en kracht te trainen. Af en toe een koprol door de modder is natuurlijk helemaal geweldig! Of doe een wedstrijdje wie het vieste thuis komt.

8. Evenementen lopen moet je ook leren. Er zijn best wel een hoop spannende dingen die aan zo’n evenement vastzitten, waar een kind aan moet wennen. Zo staan er natuurlijk mensen te kijken. Er is harde muziek. Er staan tientallen andere kinderen (vaak zijn die ook nog eens een paar jaar ouder). Je kind moet al een paar keer een evenement gelopen hebben, om hier een beetje aan gewend te zijn.
Voor verlegen kinderen zou het een manier kunnen zijn om met drukte te leren omgaan.

En tenslotte… plezier in bewegen is het belangrijkste. Zeker als kind is het belangrijkste dat ze genieten. Dus wandel waar nodig, hou mooie gesprekken en kijk naar de vogeltjes in de bomen 😉

Please follow and like us:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *