Voordelen voor kinderen die sporten

Wanneer de meeste volwassenen over trainen denken, stellen zij zich voor zich in de sportschool in het zweet te werken, op een loopband te lopen of om gewichten op te heffen.

Maar voor kinderen betekent lichaamsbeweging dat ze fysiek actief zijn. Kinderen oefenen als ze een gym op school hebben, tijdens pauzes, danslessen of voetbaloefening, terwijl ze fietsen of tikkertje spelen.

De vele voordelen van “trainen”
Iedereen kan profiteren van regelmatige oefening. Kinderen die actief zijn zullen:

Sterkere spieren en botten ontwikkelen
Ze hebben minder kans op overgewicht
Verminder het risico op het ontwikkelen van type 2 diabetes
Lagere bloeddruk en bloedcholesterolniveaus
Een beter vooruitzicht op het leven hebben
Naast het genieten van de gezondheidsvoordelen van regelmatige lichaamsbeweging, slapen kinderen die lichamelijk fit zijn, beter. Zij zijn ook beter in staat om fysieke en emotionele uitdagingen aan te pakken – van rennen naar een bus of om te studeren voor een test.

De drie elementen van fitness
Als je ooit op een speeltuin de kinderen hebt bekeken, heb je de drie elementen van fitness gezien als ze:

Tikkertje spelen of rondjes rennen (uithoudingsvermogen)
Monkeybars doen (sterkte)
Hun veter strikken (flexibiliteit)
Ouders moeten hun kinderen aanmoedigen om allerlei activiteiten te doen, zodat ze aan alle drie de elementen kunnen werken.

Uithoudingsvermogen ontstaat wanneer kinderen regelmatig spelletjes buiten doen of een actieve sport beoefenen. Tijdens cardio klopt het hart sneller. Wanneer dit regelmatig en voor langere perioden gebeurt, versterkt door de activiteit/ training het hart en verbetert het lichaam het vermogen om zuurstof aan al zijn cellen te leveren.

Cardio kan leuk zijn voor zowel volwassenen als kinderen. Een aantal activiteiten zijn:

basketbal
fietsen
schaatsen
Inline skaten
voetbal
zwemmen
tennis
wandelen
jogging
lopen
Verbeterende kracht hoeft niet te betekenen dat jullie gewichten moeten gaan heffen. In plaats daarvan kunnen kinderen push-ups, pull-ups en andere oefeningen doen om te helpen en spieren te versterken. Ze verbeteren ook hun kracht als ze klimmen, een handstand doen of stoeien.

Strekoefeningen helpen bij het verbeteren van de flexibiliteit, waardoor spieren en gewrichten gemakkelijk kunnen buigen en verplaatsen via hun volledige bewegingsbereik. Kinderen krijgen elke dag kans om uit te strekken als ze een speelgoed pakken, een sliding maken met voetbal of op voeten zitten als ze naar een beestje kijken.

ZITTEN:
Overgewicht of obesitas zijn in de kindertijd een ernstig probleem geworden. We zitten veel meer dan ze vroeger.

Kinderen en tieners besteden nu elke dag uren voor een scherm (tv’s, smartphones, tablets en andere apparaten) en kijken naar verschillende media (tv-programma’s, video’s, films, games). Teveel schermtijd en niet genoeg beweging dragen bij aan het probleem van de obesitas bij de jeugd.

Een van de beste manieren om kinderen meer actief te maken is het beperken van de hoeveelheid tijd die in sedentaire activiteiten wordt besteed, vooral op tv of andere schermen.

-Beperk de tijd die wordt besteed aan het gebruik van media, waaronder tv, sociale media en videospelletjes. Media mag niet de plaats krijgen om genoeg slaap te krijgen en actief te zijn.

-Beperk de schermtijd tot 1 uur per dag of minder voor kinderen van 2 tot 5 jaar.
-Vermijd elke schermtijd, behalve video-chatten, voor kinderen jonger dan 18 maanden.
-Kies een kwalitatief hoogwaardige programmering en bekijk het met je kinderen om hen te helpen begrijpen wat ze zien.
-Houd tv’s, computers en videospelletjes uit de slaapkamers van de kinderen en schakel de schermen uit tijdens de maaltijden.