Trainen met warm weer

Om het sporten wat makkelijker te maken voor jullie met de warme dagen, hebben we  hieronder een aantal tips voor jullie op een rij gezet:

  • Draag luchtige kleding. Liefst zo min mogelijk en gebruik daarvoor lichte kleuren.. Donkere kleuren trekken hitte aan en dat is niet fijn! Tevens ademt katoen nog steeds het beste, waardoor je niet extreem gaat zweten.
  • Sport in een lager tempo dan je gewend bent of neem tussendoor wat meer pauze. Luister naar je lichaam
  • Drink ruim voldoende, zeker met het warme weer verlies je een hoop vocht en dat moet ook weer aangevuld worden. Drink voldoende voordat je gaat sporten, tijdens en erna.

  • Smeer je goed in met een hoge factor als je buiten gaat sporten, tevens is het handig als het ook waterresistent is dan kun je het minder sneller eraf zweten waardoor je goed beschermt blijft;
  • Stop wanneer je duizelig wordt.
  • Train bij voorkeur vroeg in de ochtend of in de avond. Zo vermijd je de meest hete periode van de dag en dan hou je het langer vol.
  • Eet niet te zwaar voordat je gaat sporten, grote kans dat je hierdoor moet stoppen of zelfs misselijk wordt door het warme weer. Houd het daarom bij kleine gezonde maaltijden verspreid over de dag;

  • Het is heel belangrijk om een goede warming-up en cooling-down te doen na een flinke buiten training. Zo voorkom je flinke spierpijn en stijve spieren.
  • Door het warme weer ben je vaak niet vooruit te branden, probeer daarom samen met iemand te gaan sporten. Zo kun je elkaar motiveren!